Saturday, October 03, 2009

Batu Api

Minggu baru ni, aku mengajar tentang tajuk flora dan fauna kepada murid-murid tahun 2. Jadi aku pun cari-cari buku di perpustakaan. Alhamdulillah.. jumpa pun buku yang bergambar dan berwarna, mesti budak-budak tu suka!

Dalam kelas aku pun tunjuklah gambar-gambar dalam buku tu sebagai set induksi pada hari itu. Sampai pada gambar batu karang, budak-budak ni tak tahu itu gambar apa. Aku pun bagi hint dulu, "batu... batu...". Lepas tu, Morisson pun sambut, "Batu api!!". Aku pun betulkan, "Bukan.. batu karang".

Batu api ni adalah satu daripada simpulan bahasa yang pernah aku ajarkan pada mereka. Masa mengajar tentang batu api, aku ingat lagi, masa mula-mula aku mengajar tu, aku tanya dulu, apa makna batu api. Budak-budak ni jawab apa tau, "Batu asah!!". Bukan main confident lagi. Tu yang seronok mengajar budak kecil ni, kita akan tergelak, terhibur, tengok keletah diorang. Ada juga time2 tension, tapi biasalah tu..

Lepas dah mengajar, aku pun bagilah kerja pada budak-budak ni. Tiba-tiba Azmeali menjerit,"Cikgu... Nya batu asah!! Nya madah bla.. bla.. bla". Aku pun tak ingat apa yang dia cakap, tapi yang paling aku ingat tu, dia kata kawan dia batu asah!' Ada ke patut... Aku gelak dulu, baru betulkan 'tatabahasa' dia.. Tu bagusnya budak-budak aku ni, ajar sekali, dia akan gunakan dalam perbualan seharian, cuma kadang-kadang diorang 'confuse'.. Batu api jadi batu asah!

Sayang kat budak-budak ni!!

No comments: