Friday, August 07, 2009

Fitrah Si Anak Kecil


Aku ada 3 cerita..


Cerita 1 :

2 hari lepas sekolah ada buat 'Pertandingan Gerakan dan Nyanyian Matematik'. Guru kelas yang kena melatih wakil kelas masing2.. Memandangkan aku ni guru kelas, kena lah ajar anak2 aku ni...

Aku pegang budak tahun 2. Jadi hari yang terakhir tu dok pulun lah berlatih ni... Faham2 lah ajar budak tahap 1 camne.. Pastu bagi lah budak2 ni berehat...

Tengah2 berehat tu, sorang anak Iban pun cakap, 'Cikgu2... Mun kita baca bismillah, kita dapat menang'.. sambil tu tangan dia tadah tangan macam orang berdoa tu, agaknya baru lepas baca bismillah kot.. Maksudnya, 'Cikgu... Kalau kita baca bismillah, kita boleh menang'.. Aku pun angguk sambil senyum..

Mula tu aku tersentak juga, sebab dia ni bila yang lain baca doa sebelum belajar, dia tak baca dan dia akan diam je... Macam mana dia boleh fikir camtu, kan?

Cerita 2 :


Yang tahun 3 pulak... Biasa kalau aku dok panas hati dengan diorang, belum pun keluar dari mulut aku, diorang ni akan cakap dulu, 'Ya Allah...'. Anak Iban tu.. Aku pun tak jadi nak marah. Diorang ni bukan cakap main-main pun...


Cerita 3 :

Dulu pernah lah sekali aku sebut 'La ilaha illallah', asalnya marahkan budak. Pastu ada sorang anak lelaki tu sambut, ''La ilaha illallah... La ilaha illallah' dengan intonasi macam orang biasa bertahlil tu, tangan dok menulis, mata dok tengok papan hitam, takde pun riak nak main2. Lepas2 tu, budak lain pun ikut bertahlil jugak... aku biar je lah diorang bertahlil dalam kelas.. Ni budak tahun 2 ni... Buat aku senyum sendiri..
induk hati kamek : )


******************************************************************************************

Apa yang aku nak cakap kat sini... Itulah fitrah seorang anak kecil!


Walaupun masih kecil, mereka percaya pada pencipta. Mereka tahu tentang kebergantungan pada Tuhan. Mereka kenal pada agama, bukan sekadar tahu agama. Walaupun tidak banyak, sekurang2nya ada yang dipegang dan diamalkan. Cuma perlu dimurnikan dan dikukuhkan lagi.

Anak2 ini masih bersih, lembut lagi hati untuk dididik... Sepatutnya aku perlu tekun lagi ajarkan tentang agama, adab, dan akhlak... biasalah budak2, kuat main, memang kadang2 panas hati jugak...


Aku tak boleh mengalah walau duduk di rantau orang.. Ini lah peluang aku, ini yang aku pernah minta dulu.. 'Tuhan berikan aku mad'u yang mampu aku da'wahkan'..

Anak2 ini kah?

No comments: