Wednesday, October 14, 2009

Bila cinta akan lahir di hati?

Aku perlu sediakan maksud kepada ayat-ayat Ma'thurat Sughra untuk suatu program. Ma'thurat ini akan dihadiahkan kepada peserta program. Sambil-sambil buat kerja aku dengar nasyid 'Cinta Agung'.

Sedang menaip maksud doa rabitah, syahdu pula rasa hati. Kena pulak dengan nasyid 'Cinta Agung'. Susahkan nak cinta pada Allah? Sebab kita tak jadikan hati kita untuk Allah. Mudah nak cakap, hubbullah, cinta pada perjuangan, cinta sahabat fillah.. Cakap memang senang, tapi adakah kata-kata itu keluar dari hati? Kata-kata itu biasa cair kat lidah, tapi sebenarnya tak terasa kat hati.. Eksyen je lebih!

Kita payah nak beramal dengan ikhlas.. seringkali tertipu dengan amalan sendiri. Lemahnya diri bila tertipu dengan diri sendiri, jadi mudah kerja iblis. Syok sendiri, rasa amal dah cukup baik, tapi tidak berhati-hati dengan lintasan hati...

Ujub, riya', hasad, takabbur, panjang angan-angan, sungguh menghinakan.. Jahatnya aku! Bagaimana aku pada pandangan Allah?

Allah tidak akan sesekali tertipu, Allah Maha Mengetahui, ada apa dalam dada hambanya...

"Ya Allah, bersihkanlah amalanku"

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan apa-apa yang Engkau ciptakan"

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan diriku sendiri"

Lemahnya aku... Tidak mampu menyelamatkan diri daripada kejahatan nafsu..

Bagaimana dapat menyuluh hati orang sedangkan hati sendiri kotor dengan sifat-sifat yang hina..

"La haula wa la quwwata illa billah"

"La ilaha illa anta, Subhanaka inni kuntu minazzholimin"

"Hasbiyallahu la ilaha illa huwa 'alaihi tawakkaltu wa huwa robbil 'arsyil 'azhim"

Mampukah sampai di hati... "Cukuplah Allah bagiku'?

No comments: